Despre cum sunt fabricate parbrizele.
Sticla este un material versatil, cu sute de aplicatii, inclusiv parbrize. Sticla are o istorie lunga si a fost fabricata pentru prima oara cu mai mult de 7.000 de ani in Egipt, adica inca de la 3.000 i.C. Sticla se gaseste in stare naturala ca un produs secundar al activitatii vulcanice. Astazi, sticla este fabricata dintr-o varietate de materiale ceramice (componentele principale sunt oxizii). Principalele categorii de produse sunt sticla plata sau plutitoare, sticla pentru recipient, sticla taiata, fibra de sticla, sticla optica si sticla speciala. Parbrizele auto intra in categoria geamurilor plate.
Exista peste 80 de companii din intreaga lume care produc sticla auto, inclusiv parbrize. Principalii producatori din Statele Unite includ PPG, Guardian Industries Corp. si Libby-Owens Ford. Potrivit Departamentului de Comert, 25% din productia de sticla plata este consumata de industria auto (inclusiv geamurile) la o valoare totala de aproximativ 483 milioane dolari. In Japonia, 30% din sticla plata se adreseaza industriei auto, evaluata la aproximativ 190 miliarde de dolari in 1989. Principalii producatori japonezi de sticla plata includ Asahi Glass Co., Central Glass Co. si Nippon Sheet Glass Co. industria sticlei generale in ambele tari. Germania are o perspectiva mai pozitiva, cu rate mari de crestere asteptate din partea industriei auto.
Parbrizele din sticla au aparut pentru prima data in jurul anului 1905 cu inventia sticlei de siguranta – temperate din sticla (temperarea este un tratament termic) pentru a o face deosebit de dura si rezistenta la spargere. Acest tip de parbriz a fost popular pana la mijlocul secolului, dar a fost in cele din urma inlocuit de parbrize din sticla laminata – o unitate multistrat formata dintr-un strat de plastic inconjurat de doua foi de sticla. In multe tari, inclusiv in Statele Unite, parbrizele auto sunt obligate prin lege sa fie fabricate din sticla laminata. Sticla laminata se poate indoi usor sub impact si este mai putin probabil sa se spulbere fata de sticla normala de siguranta. Aceasta calitate reduce riscul de ranire a pasagerilor automobilului.
Sticla este compusa din numerosi oxizi care fuzioneaza si reactioneaza impreuna la incalzire pentru a forma un pahar. Acestea includ silice (Si02), oxid de sodiu (Na2O) si oxid de calciu (CaO). Materiile prime din care provin aceste materiale sunt nisipul, cenusa de soda (Na 2 CO 3) si calcarul (CaCO 3). Cenusa de sodiu actioneaza ca un flux. Cu alte cuvinte, scade punctul de topire al compozitiei lotului. Se adauga var la lot pentru a imbunatati duritatea si durabilitatea chimica a paharului. De asemenea, sticla folosita pentru parbriz contine, de obicei, mai multi alti oxizi: oxid de potasiu (K2 O derivat din potasiu), oxid de magneziu (MgO) si oxid de aluminiu (AI 2 O 3 derivat din feldspat).
Procesul de fabricare pentru un parbriz urmeaza acesti pasi.
Materiile prime sunt cantarite cu atentie in cantitatile corespunzatoare si amestecate impreuna cu o cantitate mica de apa pentru a preveni segregarea ingredientelor. Ca materie prima se foloseste si culletul (sticla deseu sparta). Odata ce lotul este facut, acesta este alimentat intr-un rezervor mare pentru topire cu ajutorul plutitorului Sticla pentru parbrizele automobilului este realizata folosind procesul de sticla plutitoare. In aceasta metoda, materia prima este incalzita la o stare topita si alimentata intr-o baie de stan topit. Sticla pluteste literalmente deasupra finului, deoarece finul este perfect plat, iar sticla devine de asemenea plata. Din camera de plutire, sticla trece pe role printr-un cuptor („lehr de recoacere”). Dupa iesirea din lehr si racirea la temperatura camerei, sticla este taiata la forma corespunzatoare si temperata. Sticla pentru parbrize automotive este realizata cu ajutorul procesului de sticla plutitoare. In aceasta metoda, materia prima este incalzita la o stare topita si alimentata intr-o baie de staniu topit. Camera plutitoare este foarte mare – de la aproximativ 13 metri la pana la 8 metri latime si pana la aproape 197 de metri lungime. La intrarea sa, temperatura cositorului este de aproximativ 1.000 de grade Celsius, in timp ce la iesire, temperatura cositorului este usor mai rece – 600 de grade Celsius. In camera plutitoare, sticla nu se scufunde in staniu, ci pluteste deasupra acesteia, miscandu-se prin rezervor ca si cum ar fi pornit o banda transportoare. Suprafata perfect plata a cositorului face ca si sticla topita sa devina plata, in timp ce temperaturile ridicate curata sticla de impuritati in camera unui cuptor. Dupa ce sticla iese din camera de plutire, rolele o ridica si o alimenteaza intr-un cuptor special numit lehr. Dupa ce sticla iese din lehr, se raceste la temperatura camerei. Acum este foarte greu si puternic si gata de a fi taiat. Parbrizele moderne sunt parbrizele care fac unele lucruri mai usoare pentru sofer. Senzorii pentru ploaie devin din ce in ce mai populari si devin incet-incet optiuni standard la masinile de clasa mijlocie. Pana nu demult, acesta a fost o optiune doar la masinile de lux. Sunt mai multe tipuri de senzori de ploaie, unele seamana cu o camera de luat vederi, unele arata ca o banda de gel, dar toate folosesc aceeasi tehnologie: tehnologia reflectiva. Este chiar destul de simplu functionarea acestei tehnologii: daca se detecteaza prezenta apei pe suprafata senzorului acesta primeste mai putina lumina, iar stergatoarele pornesc automat.
Parbrizeacasa.ro este firma ideala pentru cei care doresc sa isi schimbe parbrizul in urma unei avarii, deoarece specialistii echipei vor sti exact cum sa abordeze orice situatie!